Overgange
Overgange er milepæle i barnets liv, at bygge bro og at skabe forståelse og sammenhæng.
Overgange skabes gennem på den ene side at leve livet nu - nyde øjeblikket, være til stede og fordybe sig, og på den anden side hjælpe barnet til at se fremad, og støtte dem i at blive rustet til den næste fase af deres liv.
Der skelnes mellem følgende overgange
- Store overgange
- start i vuggestue
- start i børnehave
- start i skole
- Mellemstore overgange
- fra hjem til institutionen
- fra hjem til skole
- fra skole til SFO
- Små overgange
- fra en aktivitet til en anden
- fra et sted til et andet
Enhver overgang skal være positiv, udfordrende lærerig, hvor barnet både skal have støtte, men også prøve selv at mestre, så det oplever glæden og styrken ved succes!!
Der skal ligeledes være genkendelighed, så erfaringer fra “det gamle miljø” kan anvendes i “det nye miljø”!
Det er heller ikke tilfældigt, at overgangene sker i 3- og 6- årsalderen. Det er begrundet i udviklingsteoretisk logik. Det hænger blandt andet sammen med, at barnet har udviklet en vis form for selvstændighed, og gerne vil og kan stå på egne ben i mange sammenhænge
Den røde tråd - Overgangen fra vuggestuen til børnehaven
- Mål - Barnet skal have den bedste opstart i børnehaven.
- Metode - Introduktion til børnehaven hver fredag i en måned før opstart:
Barnet bliver afleveret klokken 9.00 fra vuggestuen til børnehaven
– om muligt bliver den voksne fra vuggestuen lidt ved overleveringen.
Barnet besøger børnehaven, prøver at deltage i morgensamling, leger på legepladsen
– og om muligt bliver den voksne fra vuggestuen lidt ved overleveringen.
Barnet har madpakke med ved besøgene i børnehaven.
Den sidste fredag
Barnet får vist garderobeplads og skuffe.
Barnet har kufferten med i børnehaven.
Obs! Det er ok at give langsomt slip på vuggestuen.
Obs! Det er ok at besøge vuggestuen efter opstart i børnehaven.
Overdragelsessamtale
Fem til seks uger før opstart aftales dato og tid til et opstartsmøde.
- Ved samtalen deltager både vuggestue og børnehavepersonale.
- Ved samtale videregives vigtige oplysninger om barnet.
- Ved samtalen fortælles om Kompetencehjulet, som vi kan anvende ved tvivl om barnets udvikling.
- Ved samtalen videregives generel info, og info om struktur for det pædagogiske arbejde i henholdsvis vuggestue og børnehave.
Samarbejdet imellem vuggestuen og børnehaven
Vi oplever store fordele ift. tillid og tryghed, fordi vi er en integreret institution, hvor barnet kender alle de voksne.
Vi bestræber os på, så ofte som muligt, at være sammen på ”Den store legeplads”, at tage på ture sammen, samt at være sammen om mindre og større projekter i løbet af året.
Vuggestuen får hver uge, til orientering, børnehavens ugeplaner, så de, når det er muligt, kan koble sig på.
Den røde tråd - Overgangen fra børnehave til skole
- Mål - Barnet skal have den bedst mulige opstart i skolen.
- Metode
- Besøg på skolerne inden opstart.
- Overdragelse til de nye voksne i skolen (relevant info ift skolemodenhed).
- Rundvisning af gæster.
- Ved morgensamling - øve selvværd, mod, koncentration, turtagning.
- Ved deltagelse i relevante pædagogiske tiltag.
Forældre
Vi er efterfølgende til rådighed, når barnet ér startet i skolen for en samtale, hvis der er behov.
Farvel til Børnehave Børnene
Den sidste dag, hvor alle de kommende skolebørn er til stede i børnehaven, bliver de sat på "voksenstole" midt på Savannen. De øvrige børn og voksne i børnehaven "synger dem ud" - et farvelsang, der lyder: "FARVEL OG TAK, FARVEL OG TAK JEG HÅBER, AT VI SES IGEN EN ANDEN GANG - gentages, og så synges: "PÅ GENSYN; PÅ GENSYN JEG HÅBER, AT VI SES IGEN EN ANDEN GANG." Imens sættes små klisterflag og hjerter på børnene…
Den sidste dag skolebarnet er i børnehave, bliver han/hun "smidt ud af lågen". Der lægges en KÆMPE madras udenfor lågen, hvor forældre og andre familiemedlemmer bliver "sendt ud af lågen", og barnet bliver igen "sunget ud", får et GRUPPEkram af de øvrige børn i børnehaven, der også er til stede, og endelig 1 – 2 – 3 barnet ligger nu ude på "den anden side", hvor nye oplevelser og udfordringer venter…
Vi vinker - og barnet med familie tar' nu "ud i den STORE" verden…
Du kan læse følgende i vores dokumenter:
- Vores samarbejde og årshjul med Rynkevangsskolen
- Skoleparatheds kompetencer
- Mål og principper for den gode overgang